Partie zespołowe

Logo FICS

Wprowadzenie

Partia zespołowa to partia szachów (jedna) rozgrywana między dwoma zespołami naradzających się między sobą osób. Idea jest prosta: gracze pierwszej drużyny rozmawiają między sobą i wspólnie wybierają ruch jaki mają wykonać białe, następnie analogicznie gracze drugiej drużyny wybierają ruch czarnych itd. Zdarzają się też partie, w których zespół gra przeciwko jednemu (silniejszemu) graczowi lub przeciwko komputerowi.

Udział w tego typu partiach jest zwykle dość pouczający - mamy wszystkie zalety wspólnej analizy pozycji, partnerzy mogą się uzupełniać swoimi umiejętnościami i kompensować swoje słabości, uczymy się też współpracy w zespole. Jest to też często okazja do rozgrywania partii toczącej się innym rytmem, niż partie jakie gramy samodzielnie - grany może być mało nam znany debiut, partia może się toczyć w nietypowym dla nas stylu (np. gracz pozycyjny może natrafić na ostrą taktyczną kontynuację jeśli obiorą ją jego partnerzy). Wreszcie, partia zespołowa jest okazją do zawarcia nowych znajomości.

Organizacja i przebieg partii zespołowej

Partia zespołowa rozpoczyna się po zebraniu się kilku chętnych do gry w każdym z zespołów - na ich życzenie (nowi gracze mogą też dołączać do partii w trakcie gry). Następnie obie drużyny na zmianę wykonują ruchy - gracze najpierw dyskutują między sobą plan gry, następnie głosują nad ruchem do wykonania, wreszcie nakazują wykonanie ruchu. Partia trwa do naturalnego zakończenia.

Przebiegiem partii zespołowej zarządza specjalny program wykorzystujący konta ficsteambot, whiteteam oraz blackteam. Wszelkie operacje wykonywane są przez proste komendy mające formę tell-i kierowanych do jednego z tych botów (na przykład aby dołączyć do zespołu grającego białymi piszemy xtell whiteteam join).

Szczegółowy (anglojęzyczny) opis gry zespołowej, w tym wykaz wszystkich używanych komend, znajduje się na stronie teamgame.

Zasady dobrego zachowania

Tak w rozmowach, jak przy głosowaniu ruchów, używamy notacji algebraicznej z angielskimi skrótami nazw figur. A same rozmowy toczymy po angielsku.

Jeśli nie zgadzamy się z planem obranym przez zespół, nie należy automatycznie dezerterować czy też obrażać partnerów z zespołu. Warto oczywiście podjąć próbę przekonania ich ale jeśli przegłosowano inny niż nasz ulubiony plan gry to ... trudno, gramy dalej, być może to zespół miał rację a nie my, a nawet jeśli nie, to być może powstała pozycja będzie interesująca lub kształcąca.

Także jeśli uważamy, że pozycja naszego zespołu jest beznadziejna, nie powinniśmy uciekać a po prostu zaproponować zespołowi poddanie się.

Jeśli musimy się wycofać z gry, wypada poinformować o tym partnerów a jeśli po naszym wycofaniu kontynuacja gry byłaby kłopotliwa, zaproponować anulowanie (abort) partii.

komentarze obsługiwane przez Disqus