Gry pokrewne szachom (warianty)
FICS to nie tylko zwykłe szachy. Można też grać w kilka gier pokrewnych szachom - rozgrywanych na szachownicy szachowymi bierkami. Poniżej wymieniam je i krótko opisuję.
Szachy 960 (fischerowskie)
Szachy 960 to szachy z zmienioną (losowaną) początkową pozycją. Gra jest bardzo ciekawa! Zasady tej gry (oraz powody dla których jest interesująca) opisałem w osobnym artykule.
Partię szachów fischerowskich rozpoczynamy dodając do polecenia rozpoczynającego grę (seek, match) dopisek wild fr, np.
seek 15 0 wild fr
lub
match John 2 12 wild fr
Gra jest na FICS popularna i dość łatwo można znaleźć przeciwnika, odbywają się też regularne turnieje (np. wtorkowy turniej 7 0 o 22:00 polskiego czasu).
Dzikie warianty
Szachy dzikie (bo tak chyba trzeba przetłumaczyć angielskie wild) to szachy z zmienianymi początkowymi ustawieniami figur a niekiedy także modyfikowaną ilością figur. Oprócz szachów fischerowskich mamy tu też kilka innych wariantów, od wersji w której losujemy tylko położenie lekkich figur i czy król jest na d1 czy na e1, po wersję w której losujemy rodzaj posiadanych figur i możemy grać mając 4 wieże, 2 hetmany i skoczka (np.). Wykaz wszystkich tego typu wariantów jest dostępny w ramach help wild. Moim zdaniem, są one mniej udane niż szachy fischerowskie, są też mniej popularne.
Dość fajnym treningiem końcówek jest gra pawns-only, w której rozpoczynamy mając tylko króla i 8 pionów (standardowo ustawione) - oczywiście figury możemy podorabiać dochodząc do pola przemiany. Rozpoczynamy ją poleceniem
match John 5 0 pawns pawns-only
możemy też próbować szukać przeciwnika
seek 5 0 pawns pawns-only
(choć tu akurat szanse na to że ktoś zaakceptuje taki seek nie są duże)
Kloc
Kloc jest grą, w której zbite bierki przeciwnika dostajemy do ręki i zamiast normalnego ruchu możemy wykonać ruch polegający na postawieniu trzymanej w ręku bierki na dowolne puste pole planszy. Celem gry jest podobnie jak w zwykłych szachach zamatowanie króla przeciwnika. Gra jest interesująca i bardzo szybka (partie są dość krótkie - po wymienieniu kilku figur gracz mający inicjatywę może zwykle przeprowadzić bardzo gwałtowny atak). W mojej ocenie kluczowym aspektem kloca jest zdobycie i utrzymanie inicjatywy.
Kloc występuje w dwóch odmianach: indywidualnej (crazyhouse), w której grają ze sobą dwaj gracze a każdy otrzymuje do dyspozycji bierki, które sam zbił i zespołowej (bughouse), gdzie gracze grają parami (dwóch przeciwko dwóch), gra toczy się na dwóch planszach, każdy z graczy dostaje do dyspozycji bierki zbite przez jego partnera na drugiej planszy a wygrywa się dając mata na którejkolwiek planszy. Bughouse potrafi budzić ogromne emocje a efektywna gra wymaga daleko posuniętej współpracy, dotyczącej zarówno dostosowania swojej gry do sytuacji na planszy partnera (motywy udostępnienia partnerowi prowadzącemu atak brakujących mu figur a zarazem unikania wymian gdy partner jest atakowany), jak nawet koordynacji czasu.
Partię crazyhouse rozpoczynamy poleceniami:
seek 3 0 zh
lub
match John 5 0 zh
Gra w bughouse (kloca w parach) wymaga stosowania specjalnych poleceń, którym poświęcam wydzielony rozdział poradnika. Warto może wspomnieć, że grający w tę grę często poszukują partnerów i chętnie wprowadzają do gry nowe osoby.
FICS jest ważnym miejscem spotkań graczy w bughouse, grywają tu zawodnicy występujący także w regularnych turniejach, właśnie dla gry w bughouse pojawia się na FICS nawet kilku szachowych arcymistrzów. A jako ciekawostkę polecam obejrzenie filmów pokazujących jak wygląda gra w kloca na żywo (gdzie przy okazji można rozpoznać osobę całkiem znaną w świecie szachów...).
Atomic
Atomic to dość obłąkańcza gra, w której każde bicie powoduje anihilację bijącego, bitego a także wszystkich figur sąsiadujących z polem na którym nastąpiło bicie. Szczegółowych zasad gry tutaj nie omawiam, zachęcam do przejrzenia następujących serwisów:
(strony po angielsku).
Partię atomic rozpoczynamy poleceniami:
seek 3 0 atomic
lub
match John 5 0 atomic
Wybijanki
Na FICS można grać w dwie odmiany wybijanek (gier, w których bicie jest przymusowe a celem gry jest wytracenie własnych bierek) - suicide oraz losers. Różnica jest niewielka, w suicide król jest bierką nie różniącą się od innych, w losers natomiast trzeba bronić go przed szachami.
Partie wybijanek rozpoczynamy poleceniami typu
seek 3 0 losers seek 3 0 suicide match John 3 0 losers match John 3 0 suicide
Szachy z dawaniem fory
Można wreszcie zagrać w normalne szachy, dając fory przeciwnikowi. Robimy to poleceniem typu
match John 5 0 odds knight white
(tu daliśmy fory skoczka i gramy białymi) czy
match John 5 0 odds knight-and-move black
(tu dajemy fory skoczka i gramy czarnymi).
Przy grze z fory trzeba pamiętać o ustalaniu koloru - zapis knight oznacza, że fory dają białe a zapis knight-and-move że dają czarne - dlatego trzeba wyzwać tak, by dający fory miał odpowiedni kolor.
Listę możliwych odmian gry for prezentuje polecenie
boards odds
Z oczywistych przyczyn gry fory nie wpływają na ranking.