Rozmówki
FICS pozwala na prowadzenie rozmówek z innymi użytkownikami - wpisywanie krótkich tekstów, które będą im wyświetlane. Jest tu całkiem sporo możliwości.
Rozmowy z konkretną osobą
Do konkretnej osoby zwracamy się poleceniem
tell Johny I found interesting variant in your last game, would you like to take a look?
(komenda tell, nazwa osoby do której mówimy a następnie to co mamy do powiedzenia). Oczywiście to w jakim języku się zwracamy zależy od tego, co o danej osobie wiemy, z Polakami możemy rozmawiać po polsku.
Gdy wydamy takie polecenie, osoba do której mówimy zobaczy tekst typu
Harry tells you: I found interesting variant in your last game, would you like to take a look?
Jest też wygodny skrótowiec - kropka. Polecenie typu
. So please observe 177
(kropka a potem odpowiedni tekst) jest sposobem na odezwanie się do osoby, do której mówiliśmy coś poprzednio.
Wreszcie polecenie
xtell Sam I am busy now, will contact you later
działa identycznie jak tell ale nie zmienia osoby, z którą rozmawiamy stosując skrótową kropkę (xtell przydaje się więc, gdy prowadzimy dłuższą rozmowę z jakąś osobą a potrzebujemy coś raz powiedzieć komuś innemu).
Należy pamiętać, by nie przeszkadzać bez potrzeby osobom, które są w trakcie rozgrywania partii.
Rozmowy z aktualnym rywalem
Polecenie say pozwala zwrócić się do aktualnego rywala, np.
say I got urgent phone call, can we adjourn for 5 minutes?
Polecenie działa też, gdy nie gramy, wówczas zwracamy się do osoby z którą graliśmy właśnie zakończoną partię. Najczęstsze zastosowanie to oczywiście
say Thank you for the game.
Działanie say nie różni się niemal niczym od tell NazwaRywala tekst (niektóre interfejsy mogą pokazywać teksty powiedziane say nieco inaczej niż tell-e, np. BabasChess pokaże te pierwsze pod planszą a te drugie w osobnym okienku rozmów).
Zostawianie wiadomości dla nieobecnych
Jeśli mamy istotną informację dla kogoś w tej chwili nieobecnego, możemy ją pozostawić poleceniem
message Johny If you like to play in our team, please let me know soon.
To samo polecenie warto używać też jeśli chcemy zostawić jakąś istotną informację, która nie powinna zostać przeoczona lub zgubiona (odbiorca będzie miał ją wówczas zapisaną w swojej liście komunikatów), np.
message Johny My ICQ: 3423423432, you can hunt me via ICQ when I am not online.
Czytanie wiadomości
Wiadomości, które ktoś wysłał do nas, możemy czytać na kilka sposobów.
Listę wszystkich wiadomości możemy zobaczyć poleceniem
mess
a listę wszystkich nie przeczytanych poleceniem
mess u
(u od unread).
Wiadomości, które już przeczytaliśmy, trzeba kasować (ilość wiadomości które mogą być na serwerze jest ograniczona, gdy osiągniemy maksimum nie będziemy dostawać nowych wiadomości). Niepotrzebną wiadomość kasujemy poleceniem:
clearmess 7
(gdzie 7 jest numerem wiadomości). Uwaga: gdy skasujemy wiadomość, numerki dalszych natychmiast się zmieniają (np. jeśli mamy 3 wiadomości i zrobimy clearmess 1 a potem clearmess 2, to skasujemy pierwszą i ... trzecią z oryginalnych wiadomości, bo natychmiast po tym jak zrobiliśmy clearmess 1 dotychczasowa wiadomość 2 dostaje numer 1 a dotychczasowa 3 dostaje 2). Dlatego najwygodniej jest kasować od końca. Można skasować wszystkie wiadomości hurtem:
clearmess *
Jeśli włączymy
set mailmess 1
wszystkie wiadomości kierowane do nas będą także forwardowane na nasz email.
Jeśli w chwili gdy ktoś wysyła do nas wiadomość, jesteśmy zalogowani, zobaczymy dodatkowo odpowiednie powiadomienie, wygląda to mniej więcej tak:
The following message has been received from Harry: My ICQ: 3423423432, you can hunt me via ICQ when I am not online.
Gdy logujemy się, a w czasie od poprzedniego zalogowania otrzymaliśmy jakieś nowe wiadomości, serwer powiadomi nas o tym (You have unread messages).
Rozmowy w gronie obserwatorów partii
Polecenie kibitz jest sposobem na odezwanie się do wszystkich zainteresowanych partią (obu graczy i kibiców). Polecenie whisper pozwala zwrócić się tylko do kibiców, w sposób niesłyszalny dla graczy. Więcej o obu tych poleceniach piszę w rozdziałach poświęconych rozgrywaniu i analizowaniu partii.
Kanały
Sposobem na gromadzenie się osób dzielących jakieś wspólne zainteresowanie są kanały. Działają one w prosty sposób: każdy może zapisać się na dowolne interesujące go kanały, wypowiedź skierowaną do kanału słyszą wszyscy którzy są w nim aktualnie zapisani (i zalogowani). Kluczowe polecenia to:
+chan 106
(zapisanie się do kanału o podanym numerze - tu 106, kanał gromadzący Polaków)
-chan 106
(odwrotna operacja, wypisanie się z kanału)
inchan 106
(podaje listę wszystkich osób aktualnie obecnych na kanale) oraz przede wszystkim
tell 106 Czesc, moze mi ktos przetlumaczyc co to znaczy 'You could refute my combination with Rg7!'
(mówimy do wszystkich obecnych na kanale)
Listy wszystkich kanałów nie będę tu omawiał, można się z nią zapoznać przy pomocy polecenia help channel_list, niektóre interfejsy potrafią też pokazywac nazwy kanałów w jakimś oknie zapisywania się. Kilka przykładowych to:
- 1 - kanał pomocy, gdzie można zwracać się z pytaniami,
- 49 - kanał poświęcony rozmowom na temat turniejów,
- 50 - ogólne (anglojęzyczne) pogaduszki,
- 106 - kanał polski.
Wrzaski
Polecenia shout (krzyk), it (też krzyk ale nieco inaczej prezentowany) oraz cshout (krzyk na temat szachów) służą do wykrzyczenia czegoś do wszystkich użytkowników serwera (z wyjątkiem tych, którzy krzyków nie słuchają). Krzyczenie jest proste:
shout Yes, I did it, I won with 2100 player!!!
it loved Bear last game
cshout We are discussing last Kramnik-Leko game. 'observe 17' to join us.
Efektem krzyku jest pojawianie się na konsolach graczy informacji typu:
Johny shouts: Yes, I did it, I won with 2100 player!!!
—> Johny loved Bear last game
Johny cshouts: We are discussing last Kramnik-Leko game. 'observe 17' to join us.
Warto od razu podkreślić, że o ile shout i it można wykorzystywać dosyć swobodnie (acz obowiązuje zasada że krzyczymy po angielsku oraz że nikogo nie obrażamy, nie jesteśmy ordynarni i niczego nie reklamujemy), o tyle cshout powinien być stosowany tylko do przekazywania istotnych informacji dotyczących gry w szachy (kluczowym zastosowaniem cshout jest np. powiadamianie o transmitowanych grach arcymistrzów).
Kluczową informacją na temat krzyków jest ... jak ich nie słyszeć. Robimy to prosto, poleceniami:
set shout 0 set cshout 0
(zmienną shout wyłączamy słuchanie zwykłych krzyków - obydwu rodzajów, zmienną cshout wyłączamy słuchanie krzyków o szachach). Osobiście mam zwykle ustawione set shout 0, natomiast cshout-ów nie wyłączam, za to cenzuruję osoby które ich nadużywają do niewłaściwych celów.
Jak kogoś nie słyszeć
Czasem (na szczęście niezbyt często) trafiają się osoby, które odzywają się ordynarnie albo po prostu zachowują się uciążliwie. W łatwy sposób możemy przestać kogoś takiego słyszeć, służy do tego polecenie:
+censor NieprzyjemnyUzytkownik
Od tego czasu osoba ta dla nas nie istnieje (nie słyszymy jej, nie możemy też z nią grać).
Sprawdzić, kogo cenzurujemy, możemy poleceniem
=censor
a zaprzestać cenzurowania kogoś poleceniem
-censor NieprzyjemnyUzytkownik
Słabszą formą cenzurowania jest noplay (używane identycznie jak censor) - na tej liście umieszczamy graczy z którymi nie chcemy grać, ale możemy rozmawiać.
Cisza w trakcie partii
Jeśli nie chcemy być rozpraszani w czasie partii, możemy ustawić zmienną:
set silence 1
Spowoduje to, że w czasie gry nie będziemy słyszeli wrzasków ani też dyskusji prowadzonych na kanałach. Gdy tylko zakończymy partię, zaczniemy je słyszeć znowu.
Ustawienie silence nie blokuje możliwości mówienia do nas bezpośrednio (przez tell *Gracz*). Tego typu wypowiedzi nie można zablokować - uzasadnieniem jest fakt, że ktoś może mieć nam do powiedzenia coś ważnego (np. przeciwnik może prosić o odłożenie partii albo administrator zwracać uwagę na jakiś problem). Niemniej jednak osoba, która coś do nas w takiej sytuacji powie, zostanie poinformowana, że życzymy sobie ciszy (Johny is in silence mode).
Tryb ciszy w trakcie gry wyłączamy przez:
set silence 0
przy takim ustawieniu także gdy gramy, słyszymy dyskusje na kanałach i wrzaski.