Ranking
Co to jest ranking
W oparciu o wyniki rozgrywanych partii serwer prowadzi ranking graczy. Jest to pewna liczba, wyrażająca siłę gracza - im ranking wyższy, tym gracz silniejszy. Każda rozgrywana partia modyfikuje ranking - ranking zwycięzcy wzrasta, ranking pokonanego maleje.
Podstawową funkcją rankingu jest ułatwienie graczom dobierania sobie przeciwników - wybierając rywala o zbliżonym do własnego rankingu mamy pewność wyrównanej rywalizacji. Drugą - możliwość monitorowania poziomu własnej gry. Jeśli nasz ranking rośnie, możemy przyjąć, że czynimy postępy. Jeśli maleje, warto się zastanowić, czemu.
Rodzaje rankingów na freechess
Freechess prowadzi kilka niezależnych rankingów dla różnych rodzajów partii:
- ranking standard - ranking siły w partiach standardowych (za takie są uznawane partie w których na wykonanie 40 ruchów jest co najmniej 15 minut - takie jak 15 0, 8 15 - i wszelkie dłuższe),
- ranking blitz - ranking siły w partiach błyskawicznych (partie dające na 40 ruchów czas co najmniej 3 ale mniej niż 15 minut - wchodzą tu zarówno bardzo szybkie partie 3 0 jak spokojne 5 12),
- ranking lightning - ranking partii szybszych niż 3 0,
- rankingi innych typów gier pokrewnym szachom, w które można grać na freechess.org (wild, crazyhouse, bughouse).
Ze względów statystycznych rankingi te nie są tej samej wysokości (przyjęta technika liczenia rankingu powoduje powolne malenie średniego rankingu w miarę rozgrywania coraz większej ilości partii a partii blitz gra się znacznie więcej niż standardowych). Przykładowo, mój ranking blitz oscyluje w zakresie 1300-1450 a mój ranking standard w zakresie 1700-1800 - i podobna, kilkusetpunktowa różnica na korzyść rankingu standard występuje u większości osób.
Jak interpretować ranking
Jak można interpretować te liczby? Przede wszystkim porównawczo. Jeśli ranking dwóch graczy różni się o nie więcej niż kilkadziesiąt punktów, reprezentują oni zbliżony poziom, różnica kilkuset punktów oznacza już poważną przewagę.
Pewną średnią jest w przypadku partii standardowych 1600 a błyskawicznych około 1300, posiadanie rankingu tej wysokości oznacza że jest się na poziomie 'średniego' gracza FICS. Symboliczną granicą jest ranking standard większy niż 2000, graczy o takim rankingu jest niewielu i reprezentują znaczną siłę gry. Początkujący/słabi gracze miewają ranking poniżej 1000.
Poleceniem hbest możemy sprawdzić, jaki jest ranking najlepszych graczy na serwerze a poleceniem hrank jaką pozycję sami zajmujemy wśród wszystkich użytkowników (litera h jest skrótem od human i podkreśla, że chodzi nam o ludzi - polecenia best i rank też istnieja ale uwzględniają dodatkowo programy komputerowe).
Ranking FICS nie ma żadnego bezpośredniego przełożenia na inne rankingi (ranking FIDE czy rankingi innych serwerów). Niemniej jednak na FICS gra trochę graczy posiadających ranking FIDE i o ile mi wiadomo, ich ranking FIDE jest zwykle trochę wyższy, niż ich ranking standardowy z FICS.
Wpływ wyniku partii na ranking
W największym skrócie można powiedzieć: ranking zwycięzcy rośnie, ranking pokonanego maleje. Zmiana zależy też jednak od dodatkowych czynników:
- różnicy rankingów graczy - za wygraną z graczem o wyższym od naszego rankingu zarobimy więcej, niż za wygraną z graczem teoretycznie od nas słabszym, remisując z silniejszym nieco zarobimy, remisując z słabszym nieco stracimy,
- ilości rozgrywanych przez nas partii - ranking gracza grającego dużo i często będzie się zmieniał mniej, niż gracza grającego mało i rzadko (parametr sterujący tym widać w danych polecenia finger - jest to tak zwane RD).
W typowej sytuacji, wygrywając partię z graczem zbliżonego do naszego poziomu zyskamy kilka punktów, wygrywając z graczem znacznie lepszym kilkanaście. Analogicznie rozkłada się koszt porażek - porażka kosztuje nas tym więcej, im słabszy był rywal.
Dla graczy o ustabilizowanym rankingu (wiele rozegranych partii i regularna gra) maksymalna zmiana rankingu w wyniku jednej partii to 16 punktów. U nowych graczy a także graczy, którzy mieli przerwę w grze, możliwe są skoki o kilkadziesiąt punktów.
Po zakończeniu każdej partii serwer informuje, jaką zmianę rankingu spowodował jej wynik. Można to sprawdzić też przed partią - odpowiednia informacja (jak zmieni się nasz ranking przy zwycięstwie, jak przy remisie a jak przy porażce) pojawia się gdy ktoś wyzywa nas na pojedynek, w innych zaś sytuacjach można się posłużyć poleceniem
assess MojPseudonim CzyjsPseudonim
Ranking początkowy, ranking przybliżony
Bezpośrednio po stworzeniu konta, w trakcie rozgrywania pierwszych kilkudziesięciu partii, ranking zmienia się w specyficzny sposób, skacząc o bardzo duże wartości, niekiedy w nieoczekiwany sposób (potrafi wzrosnąć po porażce jeśli odniesiono ją z silnym graczem i zmaleć po wygranej z słabym rywalem). Jest to tak zwany ranking początkowy (provisional) a jego zachowanie ma służyć jak najszybszemu przybliżeniu właściwej siły gracza. Ranking tego typu jest zwykle oznaczany przez dodanie do liczby literki P. Należy go traktować - tak u siebie, jak u innych - z pewnym dystansem, jest on pewnym przybliżeniem, które może być błędne.
Jeśli gramy rzadko lub zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę, ranking nasz będzie traktowany jako przybliżony (estimated) i oznaczany literką E. Tego typu ranking zachowuje się już normalnie, mając jedynie tendencje do zmieniania się o większe wartości niż w przypadku standardowego rankingu.
Partie nie zmieniające rankingu
Wbrew temu co napisałem wcześniej, to nieprawda, że wszystkie partie zmieniają ranking. Można zagrać partię treningową (unrated), której wynik rankingu nie zmienia. Aby zagrać taką partię, należy dodać w poleceniu match lub seek literkę u, np.
seek 2 12 u
albo
match Rywal 2 12 u
Propozycje partii treningowych są też odpowiednio oznaczane na tablicy ogłoszeń.
Partie treningowe rozgrywa się głównie aby eksperymentować z nietypowymi otwarciami czy sposobami gry, czasem jako formę grupowej zabawy kilku osób gdy gracze są wspierani przez głośno analizujących kibiców, czasem edukacyjnie (symultany). W tego typu partiach obowiązuja zwykle nieco luźniejsze zasady - można prosić o cofnięcie ruchu czy dodanie czasu (w partiach rankingowych raczej nie wypada), cześciej prowadzi się rozmowy między graczami czy z udziałem kibiców itp.
Partie treningowe są też jedynym sposobem gry dostępnym dla gości (użytkowników niezarejestrowanych).
Ranking FICS a ranking FIDE
Nie ma bezpośredniego przełożenia między rankingiem FICS a rankingiem FIDE. Inny jest algorytm liczenia rankingu, inna objęta rankingiem grupa graczy, inna ilość rozgrywanych partii, inne tempo gry.
Pewne zgrubne wnioski można jednak wysnuwać. Większość znanych mi osób mających ranking FIDE i grających na FICS ma ranking FIDE trochę (od kilku do dwustu punktów) wyższy, niż standardowy ranking FICS.
Szukaniem dokładniejszych przełożeń zajmuje się SurveyBot.