Rozpoczynanie partii

Logo FICS

Partię można rozpocząć na dwa sposoby: rzucając wyzwanie konkretnej osobie lub (częściej) szukając sobie przeciwnika.

Rozpoczęcie gry z konkretną osobą

Wyzwanie konkretnej osobie (np. znajomemu) rzucamy przy pomocy polecenia typu:

match nazwaprzeciwnika 2 12

Magiczne cyferki 2 12 oznaczają czas trwania partii - w tym wypadku każdy z graczy ma na początku 2 minuty czasu, do tego dostaje 12 sekund za każdy wykonany ruch (tzw. increment). Czas gry oczywiście można ustawić całkowicie swobodnie, najczęściej używane są następujące:

1 0

Partia lightning - grana odruchowo, właściwie bez nawet chwili zastanowienia, na całą partię mamy minutę.

3 0

Szybki blitz, na całą partię mamy 3 minuty,

5 0

Nieco spokojniejszy ale też szybki blitz,

2 12

Spokojny blitz, zapewniający całkiem sporo czasu do namysłu,

15 0

Najszybsza partia standardowa,

15 15 albo 30 0

Typowe partie w wolniejszym tempie, z większą ilością czasu do namysłu.

45 45 i 60 15

Zegary spopularyzowane przez turnieje TeamLeague, OCL i STCBunch. Tempo wolne, niewiele ustępujące prawdziwym turniejom.

Przy wyzwaniu tego typu, kto gra białymi a kto czarnymi, ustali serwer: przy pierwszej partii z danym graczem losowo, przy kolejnych na zmianę. Jeśli chcemy grać białymi, możemy użyć polecenia

match nazwaprzeciwnika 2 12 white

Analogicznie pisząc black zapewniamy sobie grę czarnymi.

Powyższe stwierdzenie, że przy pierwszej partii kolory losujemy, nie jest prawdziwe, choć jest dobrym przybliżeniem. Serwer stosuje następujący algorytm: patrzymy na poprzednie partie obu graczy i jeśli X grał poprzednią partię białymi a Y czarnymi, to teraz X dostanie czarne a Y białe. Jeśli obaj grali swe poprzednie partie tym samym kolorem, to cofamy się dalej w historii - aż do momentu, gdy kolory się różniły. Dopiero w ostateczności losujemy.

Jeśli sami zostaniemy wyzwani, możemy zgodzić się na wyzwanie wydając polecenie

accept

(polecenie to ma zresztą szersze zastosowanie, służy też np. do zgadzania się na propozycję remisu, odłożenia partii i inne). W dość rzadkiej sytuacji, gdy otrzymamy równocześnie kilka wyzwań, możemy sprawdzić 'które jest które' poleceniem

pending

a następnie zgodzić się na odpowiednie poleceniem

accept 3

(podając numerek odpowiedniego wyzwania). Wreszcie odrzucamy wyzwanie poleceniem:

decline

(można też, podobnie jak przy akceptowaniu, podać numerek wyzwania jeśli otrzymaliśmy ich kilka).

Jeszcze uwaga: raczej nie jest w 'dobrym tonie' rzucanie wyzwań nieznanym osobom, przypadkowo wybieranym z listy zalogowanych użytkowników. Zamiast tego należy korzystać z tablicy ogłoszeń, o której piszę niżej.

Szukanie przeciwnika

Jeśli nie jesteśmy umówieni z konkretną osobą, możemy szukać przeciwnika. Służy do tego swoista tablica ogłoszeń, na której gracze ogłaszają, jaką partię chcieliby zagrać.

Listę ogłoszeń (seek list) możemy zobaczyć wydając polecenie

sought

(każdy sensowny program do gry, w tym rekomendowane przeze mnie, zapewnia jakąś tabelkową lub graficzną formę prezentacji tej listy, odpowiednie okienko nazywa się seek table, seek graph lub podobnie). Przeglądając tę listę zwracamy uwagę głównie na proponowany czas gry i siłę (ranking) rywala. Ważną informacją jest też dopisek (C) przy nazwie gracza - taki dopisek mają grające na serwerze programy komputerowe (ja np. z programami raczej nie grywam, partie z ludźmi są ciekawsze).

Jeśli znaleźliśmy jakąś interesująca propozycję, korzystamy z niej wydając polecenie

play 24

gdzie podajemy numerek ogłoszenia z którego korzystamy (oczywiście zwykle możemy też po prostu kliknąć odpowiednie ogłoszenie). Zależnie od tego, jak skonfigurowane było ogłoszenie, partia rozpocznie się natychmiast lub też rzucimy wyzwanie autorowi ogłoszenia i będziemy czekać aż je zaakceptuje lub odrzuci.

Jeśli żadne z dostępnych ogłoszeń nie jest interesujące, możemy złożyć własne. Robimy to poleceniem seek. W najprostszej formie wygląda ono tak:

seek 2 12

gdzie cyferki 2 12 mają to samo znaczenie, co w poleceniu match - oznaczają czas gry. W powyższej wersji, gdy ktoś wybierze nasze ogłoszenie, partia rozpocznie się natychmiast. Jeśli wolimy zostać w takiej sytuacji wyzwani (i móc sprawdzić kto nas wyzywa zanim zgodzimy się na partię), ogłaszamy:

seek 2 12 m

(m pochodzi od manual).

Polecenie seek ma też kilka innych interesujących opcji - podobnie jak przy match można ustalić kolor jakim chcemy grać, można też ustalić wymagany poziom przeciwnika. Przykładowo, komendą:

seek 5 0 1300-1700 white

mówimy, że chcemy grać partię 5 0 (5 minut, bez incrementu), białymi, z przeciwnikiem o rankingu od 1300 do 1700.

Jeszcze uwaga o kulturalnym zachowaniu: jeśli chcemy wybierać sobie przeciwników, należy stosować składając ogłoszenie wspomnianą wyżej opcję m. Niektóre osoby zamiast tego - gdy rywal im się nie spodoba - przerywają (abort) partię natychmiast po jej rozpoczęciu ale wielu użytkowników FICS uważa to za zachowanie co najmniej niegrzeczne. Podobnie, jeśli nie chcemy grać z znacznie słabszym lub znacznie silniejszym rywalem, należy użyć opcji specyfikującej zakres rankingu a nie przerywać partię gdy przeciwnik wyda nam się zbyt słaby lub zbyt silny.

komentarze obsługiwane przez Disqus