Team106

Team106 niestety obecnie już nie istnieje. Główną przyczyną jest brak kapitana - jest to dość absorbująca funkcja, mi brakuje już czasu na jej pełnienie, podobny problem mają osoby, które próbowały mnie zastąpić.
Ciągle mam nadzieję, że zespół zostanie kiedyś zreaktywowany - i gdyby ktoś podjął się roli kapitana, chętnie mu pomogę (i sam zagram).

Wprowadzenie

Team106 jest zespołem szachistów biorących udział w turniejach TeamLeague (wcześniej TeamChess), zbieranym z Polaków grających na FICS (patrz też polski podręcznik). Nazwa pochodzi od kanału 106 (polskiego kanału na FICS), na którym powstał pomysł jego utworzenia i który nadal jest podstawowym miejscem spotkań członków zespołu.

Turnieje TeamLeague to turnieje partii 45 45 (45 minut bazowego czasu i 45 sekund dodawanych za każdy ruch - co daje partie trwające łącznie 2-3 godziny), z rozgrywaniem jednej partii tygodniowo w uzgodnionym z przeciwnikiem terminie. Rozgrywki mają formę ligi drużynowej, z podziałem na sekcje - zależne od średniego rankingu graczy w drużynie.

Celem istnienia teamu jest zapewnienie wszystkim uczestnikom dobrej zabawy a także rozwoju umiejętności szachowych - dzięki rozgrywaniu własnych partii ale także dzięki kibicowaniu kolegom z zespołu.

Uczestnicy

Organizacyjnym kapitanem Team106 przez kilka turniejów był Mekk (Marcin Kasperski), od turnieju T31 obowiązki przejął ryoshu (Kamil Rytarowski), od turnieju T34 dzieli je z nim PankracyRozumek (Michał Kaczmarek).

Lista graczy zmienia się z turnieju na turniej, przez Team106 przewinęło się już parędziesiąt osób. Patrz też historia dotychczasowych występów.

Minimum informacji organizacyjnych

Turnieje rozpoczynają się co kilka miesięcy, dokładne daty są dostępne na głównej stronie TeamLeague, a także regularnie podawane na kanale 101. Każdy turniej trwa około 9 tygodni (6 tygodni rundy zasadniczej plus playoff między najlepszymi drużynami). Ustalanie listy wystawianych drużyn i ich składów ma miejsce 2-3 tygodnie przed terminem rozpoczęcia turnieju.

Istnieje możliwość gry przez osoby, które są przez część turnieju nieobecne (wyjazdy, wakacje itp), ale powinny one w takiej sytuacji uprzedzić kapitana z góry - by mógł zaplanować zastępstwa i jakiś margines na przypadki losowe.

Każda runda przebiega następująco:

  • w poniedziałek kapitan zgłasza składy na daną rundę (tj. kto gra w danym tygodniu),
  • w środę (nad ranem polskiego czasu) następuje ustalenie par,
  • od środy do piątku jest czas na uzgadnianie z przeciwnikiem terminu gry (ma to formę dyskusji na specjalnym forum),
  • w miarę możliwości partię należy rozegrać nie później niż w następny wtorek, choć w szczególnych wypadkach można ją odłożyć na nieco później.

Jak zostać członkiem Teamu106

Trzeba się po prostu zgłosić - wysyłając email lub FICSową wiadomość do kapitana lub któregoś z graczy teamu. Przy tym podstawowy nabór członków Team106 odbywa się w tygodniach poprzedzających każdy turniej, zależnie od tego ile osób się wówczas zgłosi i jaką siłę gry reprezentują, ustalamy ilość i rodzaj wystawianych drużyn (turnieje TeamLeague są rozgrywane w podziale na sekcje, zależne od rankingu graczy, Team106 zawsze gra w sekcji U2000 a zależnie od dostępności graczy pojawiał się też w U2200/Open i U1800, jeśli będą chętni do gry o niższych rankingach, można rozważyć także grę w U1600. Do zespołu można się zgłosić również w trakcie turnieju, w takiej sytuacji raczej nie ma szans na regularną grę ale w przypadkach losowych (np. wyjazdy, choroby, niedyspozycje) może się pojawić możliwość rozegrania jednej czy kilku partii.

Team106 z wielką przyjemnością wita też wszelkich kibiców, zainteresowanych współkibicowaniem czy współanalizowaniem partii.

Obowiązki gracza przed turniejem

Osoby zainteresowane grą muszą najpierw stworzyć konto TeamLeague. Szczegółowego sposobu nie będę tu opisywał, bo już parokrotnie się zmieniał, w razie potrzeby pomocą służy kapitan.

Stałym wymaganiem jest posiadanie stabilnego rankingu standard, tj. rozegranie na FICS przynajmniej 20 partii w tempie 15 0 lub wolniejszym.

Następnie należy wysłać wiadomość (mail, message w ramach forum, message FICS) do kapitana, z podaniem następujących informacji:

  • dane kontaktowe (FICSowy pseudonim, działający email, jeśli ktoś używa także adres GG/ICQ/jabber),
  • ewentualne okresy możliwej lub pewnej nieobecności (wyjazdy wakacyjne/świąteczne/zawodowe itp),
  • ile chcesz grać:
    • dwie partie tygodniowo (niedostępne dla nowych graczy),
    • jedną partię tygodniowo,
    • rzadziej (jak często),
  • jeśli normalnie grasz jedną partię tygodniowo, czy w awaryjnym wypadku możesz zagrać dwie,
  • czy zaakceptujesz - jeśli będzie taka potrzeba - rolę rezerwowego,
  • czy potrzebujesz pomocy związanej z słabą znajomością angielskiego (przetłumaczenie kluczowych zasad, pomoc przy ustalaniu terminów gry),
  • ewentualne dodatkowe uwagi/zastrzeżenia.

Kapitan nie może zagwarantować wszystkim gry ale stara się poinformować o ustalonym zestawieniu teamu/teamów jak najszybciej.

Obowiązki gracza w trakcie turnieju

Kilka nienaruszalnych obowiązków członka zespołu.

  • Składy na każdą rundę są ustalane przez kapitana w poniedziałek pod wieczór, dlatego jeśli ktoś miałby być nieobecny lub z innych przyczyn wolałby nie grać, musi o tym poinformować kapitana najpóźniej w niedzielę (a im wcześniej, tym lepiej).
  • W każdą środę wczesnym rankiem teamchess ustala podział na pary, od tego momentu wiadomo, kto przeciw komu gra w danej rundzie. Należy wówczas jak najprędzej odwiedzić GameForum, odnaleźć temat dotyczący swojej partii i złożyć propozycję terminu gry (przynajmniej 3 różne oferty). O ile nie ma jakichś poważnych przeszkód, pierwszą propozycję terminu gry należy składać w środę. Następnie należy odwiedzać forum przynajmniej raz dziennie, aż do skutku - tj. do uzgodnienia terminu gry odpowiadającego obu graczom (pojawienie się odpowiedzi przeciwnika zwykle jest sygnalizowane powiadomieniem mailowym, ale czasami te maile nie są wysyłane poprawnie, nie można liczyć wyłącznie na nie). Dyskusje na forum są obserwowane przez kapitana, w razie potrzeby będzie interweniował. Jeśli ktoś ma być nieobecny (lub nie mieć dostępu do internetu) w środę-czwartek, powinien skontaktować się wcześniej z kapitanem i zostawić mu swoje preferencje co do terminu gry, kapitan uzgodni wówczas termin za gracza. Ustalone terminy są wiążące!
  • W uzgodnionym terminie należy punktualnie stawić się do rozegrania partii i ją rozegrać. W przypadku gdyby przeciwnik się spóźniał, nalezy odczekać pełne 30 minut a następnie zawnioskować o przyznanie walkowera. Uwaga: z dwojga złego lepiej się nieco spóźnić, niż przedwcześnie zaprzestać oczekiwania na rywala!
  • W razie wystąpienia jakichś problemów uniemożliwiających terminowe rozegranie partii należy jak najszybciej poinformować kapitana i przeciwnika. Partię odwołaną przed uzgodnionym czasem rozegrania często da się przełożyć, partia w której rywal bezskutecznie na nas czekał jest przegrana.
  • Na czas rozgrywania partii warto sobie ustawić set silence 1, by nie słyszeć ewentualnych rozmów na kanale 106.
  • Gramy uczciwie. Nie podpowiadamy sobie w żaden sposób, nie kradniemy czasu przez rozłączanie się, w absolutnie żadnym wypadku nie włączamy w trakcie gry programów szachowych!
  • Gramy drużynowo, starając się uwzględniać przy planowaniu gry potrzeby drużyny (np. jeśli przeciwnik prowadzi w meczu 2-1, ostatni grający do ostatka powinien szukać szans na ratujące mecz zwycięstwo w partii).
  • Zachowujemy umiar przy ewentualnej krytyce partnerów.

W razie jakichkolwiek problemów lub wątpliwości należy jak najszybciej kontaktować się z kapitanem.

Raz jeszcze, bardzo, bardzo proszę: nie używamy programów szachowych. Niestety już dwukrotnie zdarzyło się, że któryś z graczy teamu używał tego typu wspomagania. Kończyło się to zawsze smutno - dyskwalifikacją gracza, zmianą wszystkich jego wyników na walkowery, kiepskim wynikiem drużyny i ogólnym niesmakiem.

Dobre obyczaje

Dobre obyczaje nie są obowiązujące, ale ich respektowanie zapewnia większą satysfakcję z udziału w turnieju.

  • Pamiętamy o przywitaniu się z przeciwnikiem i o podziękowaniu mu po zakończeniu partii.
  • Po rozegraniu partii wysyłamy krótki mail z informacją o wyniku i minimalnym podsumowaniem do kapitana i kolegów z zespołu.
  • W miarę wolnego czasu staramy się kibicować sobie nawzajem, mile widziane są komentarze (whisper) w trakcie gry - tak ze strony kibiców, jak ze strony samego gracza. Jest przygotowany program (WatchBot), który tworzy zapisy partii wraz z komentarzami kibiców, po partii tego typu zapis jest dostępny dla gracza.
  • W miarę wolnego czasu staramy się wspólnie analizować co ciekawsze rozegrane partie, czy to online na FICS, czy to w formie dyskusji mailowej.

Dodatkowe uwagi organizacyjne

Jeśli team gra naraz w dwóch lub więcej dywizjach, gracze mogą być przenoszeni między dywizjami - zależnie od aktualnych potrzeb. Czujmy się wszyscy członkami teamu jako całości, interesując się wynikami w obydwu dywizjach.

Kontakt

W razie wątpliwości po prostu pytajcie.

Kontakt z kapitanem:

  • mail:
  • FICS: message ryoshu
  • komunikatory: jabber , Gadu-Gadu .

Kontakt ze mną (służę pomocą nawet jeśli nie pełnię obowiązków kapitana):

komentarze obsługiwane przez Disqus