Jak ogłosić swoją nową stronę

Przygotowałem interesujący serwis. Wystawiłem go. I ... nic. Trzeba jakoś ogłosić światu jego istnienie. Mamy do dyspozycji zestaw następujących możliwości:

  • umieszczenie strony w katalogach tematycznych;
  • wrzucenie strony do wyszukiwarek;
  • ogłoszenie istnienia strony na odpowiednich grupach dyskusyjnych czy listach mailowych;
  • płatna lub bezpłatna reklama w ramach popularnego serwisu lub w prasie;
  • auto-reklama sygnaturkowa.

Poniżej nieco rozwijam temat.

Katalogi tematyczne

Katalogi tematyczne to, przynajmniej w założeniu, sensownie obmyślone "spisy treści" internetu - zorganizowane według grup tematycznych. Pierwsze było Yahoo! - a że odniosło sukces (zdyskontowany dużymi pieniędzmi za prezentowane reklamy), znaleźli się liczni naśladowcy. Najważniejszymi polskimi serwisami tego typu są (kolejność przypadkowa):

Trochę mniej obecnie znane są:

Wszystkie wymienione portale nie ograniczają się do katalogowania internetu (obsługują zarazem szereg własnych serwisów i wyszukiwarki).

Z punktu widzenia autora strony/serwisu wykorzystanie katalogu wygląda następująco:

  • przebijamy się przez mniej lub bardziej skomplikowany interfejs do zgłaszania nowej strony (dostępny jako formularz WWW), podając oprócz URL opis strony i proponując jej położenie w katalogu (wszystkie wymienione portale mają dyskretne odsyłacze Dodaj nową stronę);
  • czekamy od kilku dni do miesiąca, aż ktoś się naszym zgłoszeniem zainteresuje (i zweryfikuje czy jest zgodne z opisem i zawiera treść upoważniającą do umieszczenia w katalogu);
  • widzimy naszą stronę w odpowiednim katalogu i możemy mieć nadzieję, że użytkownicy katalogu niekiedy na nią zajrzą.

Jako autor muszę pochwalić Interię - z której administratorami da się wymienić emaile i wyjaśnić wątpliwości.

Wyszukiwarki

Wyszukiwarki to "ślepe" automaty indeksujące (przynajmniej w zamyśle) cały polski internet na zasadzie mniej lub bardziej głupiego zliczania słów. Uruchamiany okresowo automat przegląda wszystkie zgłoszone URL-e, pobiera strony, indeksuje je na podstawie znalezionych słów, ładuje też strony do których zamieszczono odsyłacze. Klienci wpisują słowa - kryteria wyszukiwania - i oglądają mniej lub bardziej losowo uporządkowaną listę stron zawierających te słowa.

W Polsce wyszukiwarki prowadzą - jako uzupełnienie swoich katalogów - wspomniane wyżej Onet (www.onet.pl), Wirtualna Polska (www.wp.pl), Interia (www.interia.pl), Hoga (hoga.pl), Portal.PL (www.portal.pl) i Poland.com (www.poland.com) - ta ostatnia to dawny Netoskop.

Tradycyjnie popularną "wolnostojącą" wyszukiwarką jest:

Jak nietrudno zauważyć, wykorzystywane są głównie licencjonowane wersje amerykańskich wyszukiwarek (AltaVisty, Infoseeka) - z czego wynikają min. utrudnienia przy rejestracji stron spoza domeny .pl (licencje zabraniają indeksowania stron innych niż polskie lub publikowane w tej domenie, amerykańskie wyszukiwarki nie chcą mieć konkurencji). Jako klientowi, pozostaje mi głównie żałować, że nie ma polskiej wersji najlepszej wyszukiwarki - Google (www.google.com).

Z punktu widzenia autora strony, zgłoszenie jej do wyszukiwarki wygląda podobnie jak w przypadku zgłoszenia do katalogu - z tym, że w tym wypadku wystarczy podanie URL. Po co najwyżej kilku dniach powinniśmy zauważyć w logach (zazwyczaj w godzinach nocnych) ślady aktywności programu indeksującego. Od tego momentu nasza strona ma szansę na bycie znalezioną. Wystarczy zazwyczaj zgłosić jedną stronę z całego serwisu - do reszty indekser dotrze po odsyłaczach.

Ogłoszenia na grupach dyskusyjnych i listach mailowych

Nieraz odczuwam ciężką irytację, gdy widzę puszczone na kilkadziesiąt grup ogłoszenie o super nowej stronie Grześka albo nowym portalu dla programistów (okazującym się w praktyce zestawem kilku nieciekawych stron). Dlatego wysyłając ogłoszenie o nowej stronie należy bardzo uważać, by nie zostać potraktowanym jako spamer. Z drugiej strony, daje to szansę na szybkie dotarcie do szerokiego grona doradców.

Prywatnie stosuję - i rekomenduję - następujące zasady:

  • zawsze, niezależnie od innych działań, można ogłosić istnienie nowego serwisu na grupie dyskusyjnej pl.comp.www.nowe-strony - acz mam wrażenie, że mało kto tę grupę czytuje;
  • jeśli tematyka naszej strony wiąże się silnie z tematem jakiejś grupy dyskusyjnej, możemy wysłać tam krótkie ogłoszenie - ale tylko jeśli z naszej strony można się czegoś dowiedzieć (tj. nie jest to jedynie oferta handlowa) i jeśli wysyłamy na jedną, no góra dwie grupy;
  • całkowicie niedopuszczalne jest wysyłanie ogłoszenia na grupy niezwiązane z tematyką serwisu a także po prostu na więcej niż dwie grupy dyskusyjne;
  • równie niedopuszczalne jest wysyłanie na grupy dyskusyjne - nawet związane z tematyką serwisu - ogłoszeń typu w moim serwisie o kredytach samochodowych dodałem dwa akapity o nowym kredycie banku X, ogłaszać się można tylko gdy dodaliśmy naprawdę obszerną - a nieobecną wcześniej - treść;
  • jak najbardziej dopuszczalne jest natomiast odpowiedanie na pytania przez podawanie linku do naszej strony (oczywiście o ile znajduje się na niej odpowiedź).

Naprawdę sporą satysfakcję daje, gdy ktoś mi nieznany rekomenduje pytającemu się o coś lekturę mojej strony.

Reklama płatna i bezpłatna

Serwis internetowy możemy reklamować, podobnie jak dowolny inny towar. Reklamować możemy się w internecie, prasie i telewizji. Nie musi nas to zresztą nic kosztować.

W przypadku reklamy internetowej musimy zacząć (niestety) od przygotowania bannerka reklamowego (średnio udany przykład takowego pojawia się niekiedy u dołu moich stron). Takie po prostu przyjęły się zasady. Tematu nie będę rozwijał, bo nie czuję się w tej dziedzinie specjalistą. W każdym razie trzeba się postarać, by bannerek skupiał uwagę na kluczowym haśle, a nie na sobie samym - chcemy, by oglądający zainteresował się stroną, do której bannerek kieruje, a nie bannerkiem jako takim. W przypadku serwisu o zróżnicowanej tematyce sensowniejsze może być też przygotowanie kilku bannerków o hasłach odpowiadających poszczególnym częściom serwisu - i linkowanie ich do stron tematycznych a nie do głównej strony serwisu. Chcemy, by strona na którą trafi osoba, która kliknęła bannerek, przykuła jej uwagę.

Gdy już mamy bannerek, możemy:

  • kupić reklamę w ramach jakiegoś popularnego serwisu (Onet czy Wirtualna Polska mają swoje standardowe cenniki) - przy czym bardziej wartościowe jest reklamowanie się w ramach działu o zbliżonej tematyce (np. stronę o kredytach lepiej reklamować w ramach serwisów finansowych niż np. na głównej stronie onetu);
  • bezpłatnie przyłączyć się do jakiegoś "kręgu wymiany linków" - gdzie w zamian za wyświetlanie naszego bannerka przez innych, będziemy prezentować bannerki reklamujące cudze serwisy o pokrewnej tematyce.

Jeśli chodzi o reklamę prasową, radiową czy telewizyjną - ta forma raczej nie ma sensu jeśli chcemy zareklamować serwis WWW sam w sobie. Kosztuje drogo a odbiorca w momencie słuchania/oglądania reklamy nie korzysta z internetu i nawet jeśli będzie zainteresowany, adresu raczej nie zapamięta. Natomiast jeśli inwestujemy w reklamę firmy czy produktu, warto podać przy okazji adres WWW. Najciekawszą formą reklamy prasowej jest zachęcenie jakiegoś dziennikarza do opisania naszego serwisu. Trzeba albo mieć znajomości, albo zrobić coś na tyle ciekawego, by ktoś sam z siebie się tym zainteresował.

Autoreklama sygnaturkowa

Drobny ale często skuteczny sposób reklamy to umieszczenie adresu naszego serwisu i krótkiego hasła opisującego jego zawartość w ramach standardowej sygnaturki, którą podpisujemy listy wysyłane pocztą elektroniczną lub na grupy dyskusyjne. Tylko uwaga: informacja musi być krótka - sygnaturka nie powinna przekraczać 4 wierszy.

Dwie porady:

  • podpisy typu Moja strona domowa: .... budzą nikłe zainteresowanie, lepiej stosować (być może na zmianę) hasła tematyczne - np. w przypadku mojego serwisu sensowne mogłoby być hasło Zestaw porad dla kupujących mieszkanie: http://www.mk.w.pl/mieszkanie;
  • dobrze jest pamiętać o prefiksie http:// - wiele czytników wyświetla napis rozpoczynający się od tych literek jako odsyłacz "do kliknięcia" (co jest prostsze, niż kopiowanie adresu do okna przeglądarki).

Przydatne programy i adresy

Na koniec o dwóch pomocnych narzędziach:

  • Program Pagecast potrafi "wrzucić" URL do całej serii amerykańskich wyszukiwarek (min. AltaVista, Excite, Infoseek, Google, HotBot, Lycos). Można go używać bezpośrednio w tym celu, dla zainteresowanych może też stanowić interesujący punkt startowy do dokładania obsługi kolejnych wyszukiwarek. Pagecast jest darmowy, na licencji GNU.
  • Bardzo interesująco wygląda strona http://fabryka.republika.pl/wkladki/kosmiczna.asp z której można kolejno zgłaszać swoją stronę do różnorakich wyszukiwarek - także kilku (niestety nie wszystkich) polskich.
komentarze obsługiwane przez Disqus